perjantai 24. kesäkuuta 2016

Nuori artisti esikuvana?

Mielenkiintoista on se että joku nuori artisti voisi toimia esikuvana muille laulajille. Esimerkiksi Sanni Kurkisuosta ovat ottaneet mallia monet poplaulajat Sini Yasemin, Juulia ja Vilma Alina.

Jos muutama vuosi sitten popiskelmä valtasi alaa Chisun, Erinin ja Jenni Vartiaisen johdolla niin nyt Sannin johdolla alaa valtaa urbaani pop useamman naislaulajan avulla.  

Se että jokin nuori artisti inspiroisi muita artisteja etenkin uusia tulokkaita on vähän kumma asia sillä minä olen aina luullut että vanhasta musiikista pitäisi kerätä vaikutteita niin kun olen silleen tehnyt. Mutta onhan uusi musiikki alkanut myös inspiroida minua musiikkiuran alkuun saattamisessa, esimerkiksi olen alkanut miettiä voisiko trubaduurikeikoilla olla tulevaisuudessa mukana joitakin konemusiikkivehkeitä kuten pedaali sekä banjon.

Sini Yaseminin, Juulian ja Vilma Alinan lisäksi myös Evelina, Ellinoora, Annukka sekä Katti Meu ovat ottaneet vaikutteita Sannista. Esimerkiksi Ellinooran ja Evelinan tuotannosta voi helposti aistia elektronisen soundimaailman.

Mielenkiintoista on myös se että jokin sanoitus olisi vähän niin kun päiväkirjamerkintä. Toisaalta onhan omasta elämästä joskus helppo hakea vaikutteita omiin sanoituksiinsa.

MeNaiset-lehden verkkosivuilla artisteja Ella Lymi, Juulia ja Evelina verrataan Chisuun, Anna Abreuhun ja Sanniin.  

Teknologia musantekovälineenä

Viime aikoina olen alkanut itsekin monien lauluntekijöiden tavoin hyödyntää teknologiaa sävellystyössä. Esimerkiksi olen tehnyt aika paljon sävellyksiä niin musiikinteko-ohjelmilla kuin koskettimilla. Tällä hetkellä osa ohjelmista on tabletilla sekä pöytätietokoneella mutta olen ajatellut kokeilla tehdä musiikkia myös kännykällä. Tähän mennessään olen nauhoittanut tuotoksiani niin kännykällä kuin tabletilla.

Nykyään säveltäminen voi siis olla helppoa kuin osaa.

Media ponnahduslautana

Kuten aikaisemmassa postauksessa kerroin media voi toimia ponnahduslautana jollekin artistille. Esimerkiksi Vilma Alina tunnetiin aikaisemmin Robin-nimisen poplaulajan taustayhtyeen kosketinsoittajana mutta laulajana hän tuli tunnetuksi niin Youtuben kuin Facebookin kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti