lauantai 4. kesäkuuta 2016

Eri aiheita laulunteossa

Olen huomannut että laulunteossa on käytetty usein samoja aiheita niin kun yhdessä haastattelussa on niin sanottu. Mutta löytyy myös sellaisia aiheita joista lauletaan harvoin etenkin jotkut voivat olla jopa arkoja.

Kuten Timo Kiiskinen on yhdessä haastattelussa sanonut: "Teen lauluja klassisista aiheista. Elämästä ja kuoleman läsnäolosta, rakkaudesta ja yksinäisyydestä. Isot vastakkainasettelut kiinnostavat minua. Arkielämässäkin rakkaus ja kuolema kulkevat käsikkäin. Varjo seuraa aina kulkijaa." usein rakkaudesta lauletaan aika paljon. Ja onhan minua kiinnostanut rakkaus laulunaiheena sillä minulla on joitakin rakkauslauluja sekä rakkauteen liittyviä raakileita joista osan on julkaissut netissä ja osa on vielä julkaisematta.

Balladi ja iskelmä tyylilajeina kiehtovat jonkin verran minua mutta kyllä muissakin tyylilajeissa osataan varmasti kertoa rakkaudesta. Omien rakkauslaulujen lisäksi minua on ruvennut kiinnostamaan myös rakkausrunot sekä rakkauteen liittyvät ajatelmat ja mietelauseet.

Elämästä ja yksinäisyydestä on tullut jonkin verran kirjoiteltua varsinkin kun osa on henkilökohtaisia. Esimerkiksi Yksinäisyys pelottaa-kappaleen aiheena on yksinäisyyden huonot puolet sillä idea lähti sekä minun että ystäväni ajatuksista liittyen yksinäisyyteen. Aluksi minua pelotti olla yksin mutta olen sitten alkanut vähiten tottua sinkkuelämään. Ystävääni yksinäisyys sen sijaan pelottaa aika paljon ja siitä oikeastaan lähti idea jatkojalostumaan. Kappaleen työstäminen alkoi yhdessä kirjoittajaryhmässä ja sen jälkeen jatkoin sen tekemistä yksin.

Minulla on ollut tekeillä yksi kappale joka on työnimellä "Sinkkublues" sillä ajatuksena on tehdä lohtulaulu niille jotka pohtivat mitä tehdä eron jälkeen.

Yhteiskunta on myös yksi klassisista laulunaiheista jonka tiedän sillä jotkut artistit ovat ottaneet sen aiheen myös käsittelyyn, esimerkiksi minultakin löytyy joitakin yhteiskunta-aiheisia kappaleita ja biisiraakileita. 

Muut aiheet

En tiedä mitään muuta harvinaisia aiheita kun mielenterveysongelmat, kehitysvammaisuus, väkivalta sekä alkoholi. Esimerkiksi Pertti Kurikan nimipäivät-yhtyeen kappaleista suurin osa on käsitellyt kehitysvammaisuutta sekä kehitysvammaisen ihmisen elämää. Minullakin on ollut joskus ajatuksena tehdä levy jossa käsiteltäisi noita samoja asioita. Mielenterveysongelmista on tainnut laulaa aika paljon Risto-yhtye mutta myös jotkut muutkin artistit ovat laulaneet mielenterveysongelmista.

SuomiViihde 2/2013-lehden mukaan Arttu Wiskarin Tappavan hiljainen rivarinpätkä-levyn aiheina olisi ollut muuan muuassa huoltajuuskiista, perheväkivalta sekä vanhemman ja lapsen samankaltaisuus.

Alkoholi on ollut usein aiheena juomalauluille mutta löytyy myös kantaaottavia lauluja jossa otetaan kantaa alkoholipolitiikkaan sekä alkoholin käyttöön etenkin Mikko Herrasella on kappaleet nimeltään "Baariperjantai ja party" sekä "Yksitoista miestä". Minullakin on myös tekeillä muutama alkoholiaiheinen kappale, "Puhdas mieli", "Iltakuppilat" ja "Vaarallista elämää".

Yhteenveto

Joskus vaikeisiin asioihin on tartuttava sillä klassisiin aiheisiin saatetaan usein kyllästyä. Sen olen huomannut lauluntekijänä. Yhteiskunta on sellainen aihe johon olen halunnut myös tarttua sanoittajana.

Monenlaisia aiheita löytyy maailmasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti